Sved for millioner – Tal og konklusioner fra Idrættens Analyseinstitut

Idrættens Analyseinstitut (IDAN) har opsamlet data på danskernes motionsvaner siden 1964, og publicerer løbende deres analyser af udviklingen. Her fremgår det blandt andet, at der i 90’erne sker et skift mellem foreningsbaseret motion og selvorganiseret. Det mest interessante er dog den fjerdedel af danskerne, som kaster sig over de private/kommercielle motionsmuligheder. Det er den fjerdedel, som vi vil prøve at kigge nærmere på.

Styrketræning bliver mainstream

I 2007 var vandreture den mest populære idrætsaktivitet blandt voksne danskere (32%), hvorimod det i 2011 var løbetræning (31%). De seneste tal fra 2016 bekræfter dog, at fitness er blevet allemandseje. IDAN fandt, at 30% af de voksne danskere havde dyrket styrketræning i løbet af de sidste 12 måneder. Det skal dog bemærkes, at styrketræning ikke behøves at foregå i et kommercielt center.

Aktører på det danske fitness marked

Det kommer næppe bag på nogen, at de største danske fitnesskæder hedder Fitness dk og Fitness World, hvoraf sidstnævnte overlegent har fat i de fleste kunder. Ud af de 3914 som blev spurgt, der var 12 procent medlem af Fitness World, 4 procent af Fitness dk. Derudover var 8 procent medlemmer af andre kommercielle centre, såsom lokale centre eller Crossfit Bokse.

Fordeling af køn i træningscentrene

Analysegrundlaget fra IDAN viser, at kvinderne (54-56 procent) fylder mere i medlemsstatistikkerne i de danske træningscentre, end mændene gør (44-46 procent). Hvis vi kigger på aldersfordelingen, så har Fitness World de yngste medlemmer med en gennemsnitsalder på 35 år. Fitness dk har en gennemsnitsalder på 42 og andre kommercielle fitnesscentre har en gennemsnitsalder på 48 år.

Motivation for fitness

Men skal vi se nærmere på, hvad der driver danskerne i retning af fitness, så ligger ønsket om en trænet krop højt. Samtidig er det ønsket om fleksibilitet og tilgængelighed, som trækker de danske motionister i retning af træningscentrene.

Kilde & Figurer:
Danskernes fitnessvaner og brug af kommercielle idrætstilbud, IDAN (2017)

Konklusion

Udviklingen går i retning af, at der kommer flere og flere kunder i fitnesscentrene, hvilket også stiller større og større krav til, hvad du skal kunne som personlig træner. Samtidig har medlemmer et enormt ønske, om at der skal ske en udvikling med deres krop og deres præstation. Når de søger en personlig træner, så er det enormt afgørende, at man får en forventningsafstemning – og hvor man samtidig kan påvise sine kompetencer. Hvis vi taler om kostplaner med en klient, så er det en god mulighed for en dialog om makro og mikronutrinære forhold, ligesom snakken omkring kalorieoverskud og kalorieunderskud er et godt område, at få afstemt forventningerne på.

Bemærk iøvrigt at en dygtig og engageret instruktør vægtes højt. Det er især vigtigt som personlig træner, hvor man “sælger sig selv”. Har du overvejet, hvordan du fremstår? Hvilket tøj har du på? Hvordan kommunikerer du med dine klienter? Er der små detaljer, som du måske har overset?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *