Træk (snatch) fra hofte

Træk fra hofte er stort set samme øvelse som træk fra knæ, og den eneste forskel er, at stangen starter en anelse højere i træk fra hofte.

At stangen startere højere betyder, at din hastighed og nedsætning (evne til at komme hurtigt ned og gribe stangen) er mere i fokus, hvorfor disse to parametre også trænes mere effektivt med denne øvelse. Det skyldes at du ved løft fra hoften ikke har tid til at sætte meget fart i stangen, hvorfor din nedsætning i stedet bliver det absolut vigtigste element.

Udførsel af træk fra hofte

  1. Start med hænderne omkring stangen med bredt greb og fødderne omkring hofte- eller skulderbredde. Stangen skal være ud foran dine hofter (du skal være tæt på helt oprejst).
  2. Løft stangen op i hoften og lav et hiv / spring, så der skabes momentum i stangen i opadgående retning.
  3. Træk dig aktivt ned under stangen og grib den i en dyb overhead squat.

Hold altid med låsegreb i stød og træk øvelser (se hook grip), da stangen ellers vil falde ud af hænderne på dig, når du sætter fart i stangen.

Træk fra hofte kan også udføres fra en kasse med en passende højde.

Fokus punkter:

  • Undgå at få vægtstangen langt fra kroppen, og særligt når du laver dit hiv. Fokuser på at vægten skal bevæge sig lige op, når du laver dit hiv.
  • Sørg for at det primært er dine ben, som løfter vægten. Undgå at løfte vægtene med armene.