Træk (snatch) fra knæ

Træk fra knæ er som udgangspunkt en hjælpeøvelse til træk. Herudover er det en god øvelse i forhold til at arbejde med dit hiv, din hastighed samt din nedsætning.

Træk fra knæ er nemmere at lære end træk fra gulv af den simple årsag, at løftet er kortere end et almindeligt træk, hvorfor det indeholder færre tekniske elementer. Skal du i gang med at lave vægtløftning, herunder træk, så kan det altså være en god ide at starte med øvelser fra knæ, før du kaster dig ud i øvelser fra gulv.

Øvelser fra knæ er endvidere gode i forhold til at arbejde med din eksplosivitet, hvorfor de bruges hyppigt blandt atleter og sportsfolk.

Udførsel af træk fra knæ

  1. Start med hænderne omkring stangen med bredt greb og fødderne omkring hofte- eller skulderbredde. Stangen skal være ud foran dine knæ.
  2. Løft stangen op i hoften og lav et hiv / spring, så der skabes momentum i stangen i opadgående retning.
  3. Træk dig aktivt ned under stangen og grib den i en dyb overhead squat.

Hold altid med låsegreb i stød og træk øvelser (se hook grip), da stangen ellers vil falde ud af hænderne på dig, når du sætter fart i stangen.

Træk fra knæ kan også udføres fra en kasse.

Fokus punkter:

  • Undgå at få vægtstangen langt fra kroppen, og særligt når du laver dit hiv. Fokuser på at vægten skal bevæge sig lige op, når du laver dit hiv.
  • Sørg for at det primært er dine ben, som løfter vægten. Undgå at løft vægtene med armene.