Træk (snatch) balance

Træk balance er en hjælpeøvelse til træk (snatch) som har fokus på hastighed, stabilitet og balance.

Øvelsen starter med vægtstangen på nakken i modsætning til andre træk varianter. Du bør naturligvis holde om stangen med samme grebsbredde, som du benytter i et træk.

Herfra springer du ned i en dyb squat position samtidig med, at du griber stangen på strakte arme.

Øvelsen fokuserer udelukkende på din evne til at komme under stangen hurtigt samt din stabilitet i denne position. Det er vigtigt, at du ikke blot falder under stangen, men aktivt presser dig ned under stangen.

Træk balance er ikke en øvelse som gør dig stærkere, men som fokuserer på at forbedre de tekniske aspekter af dit træk og ikke mindst din hastighed.

Udførsel af træk balance

  1. Stil dig med vægtstangen på nakken og med hænderne omkring stangen i et bredt greb.
  2. Herfra falder du hurtigt ned i en dyb position samtidig med, at du presser mod vægtstangen.
  3. Grib stangen i en dyb overhead squat position.
  4. Rejs dig op med vægten på strakte arme.

Træk balance kan også laves, hvor du sætter momentum i vægtstangen ved at bruge dine ben, hvorefter du falder under stangen. På denne måde kan du naturligvis få flere kg på stangen – men omvendt vil der være mindre fokus på din hastighed og nedsætning.

Fokus punkter:

  • Fokuser på at gribe stangen så dybt som muligt og så hurtigt som muligt.
  • Undgå at springe frem eller tilbage, men fald i stedet lige ned.
  • Husk at pres dig aktivt under stangen med dine arme, så din nedsætningshastighed øges.