Stødvend (clean)

Stødvend er en øvelse som primært anvendes i vægtløftning som støtteøvelse til øvelsen stød (clean and jerk). Herudover benyttes øvelsen af mange CrossFit udøvere samt atleter i forhold til at forbedre deres eksplosivitet samt koordinationsevne.

Sættes stødvend sammen med et opadstød, bliver det til et almindeligt stød, som der konkurreres i, i vægtløftning.

Gribes vægten i en høj position (lårene over parallel) kaldes øvelsen for et frivend (power clean).

I forhold til at udføre et stødvend effektivt er det en klar forudsætning, at du er i stand til at udføre et dybt front squat.

Udførsel af stødvend (clean) fra gulv

  1. Stil dig i udgangsposition med hænderne omkring stangen og fødderne omkring hofte- eller skuldrebredde.
  2. Løft stangen op til hoften og lav et hiv / hop.
  3. Træk dig aktivt ned under stangen, så den gribes i en dyb front squat position.

Brug altid låsegreb (hook grip) når du laver øvelser som stødvend.

Fokus punkter:

  • Sørg for at hive stangen lige op, når du afslutter den i hoften. Undgå at stangen kastes frem.
  • Sørg for at det er dine ben, der løfter vægten, og ikke dine arme.