Stødvend (clean) fra knæ

Stødvend fra knæ er en øvelse, som typisk bruges i vægtløftning til at lære og/eller optimere ens teknik i stødvend (clean).

Når øvelser udføres fra knæ gøres de ”simplere”, da bevægelsen i øvelsen forkortes. Dermed kan der fokuseres på specifikke tekniske elementer, som eksempelvis at få afsluttet vægten korrekt i hoften.

Herudover er øvelser som stødvend fra knæ effektiv i forhold til at øge din evne til at komme hurtigt ned og gribe stangen.

Stødvend fra knæ kan til forveksling ligne stødvend fra hofte, og eneste forskel er, at stangen starter længere nede i stødvend fra knæ.

Udførsel af stødvend (clean) fra knæ

  1. Start med vægten i ud foran dine knæ og med begge hænder omkring stangen.
  2. Løft vægtstangen op i hoften og udfør et hiv.
  3. Træk dig aktivt ned under vægtstangen og grib den i en dyb front squat.

Øvelsen kan også fint udføres fra en kasse.

Fokus punkter:

  • Sørg for at hive stangen lige op, når du afslutter den i hoften. Undgå at stangen kastes frem.
  • Sørg for at det er dine ben, der løfter vægten, og ikke dine arme.