Skulderpres b.n træk-fat

Skulderpres bag nakke med træk-fat er identisk med almindelig skulderpres bag nakke, bortset fra at du holder med samme grebsbredde, som når du udfører et træk (snatch). Af samme grund er øvelsen en god supportøvelse til træk i forhold til at opbygge skulderstabilitet og styrke i denne position.

Alt pres fra nakken kræver en højere grad af mobilitet i skulderleddet i forhold til almindelig skulderpres. Du bør derfor altid starte stille ud med øvelser udført bag hovedet, så du ikke kommer galt af sted.

Skulderpres bag nakken med træk-fat vil i højere grad stresse dine skuldre end triceps i modsætning til skulderpres med smallere greb.

Udførsel af skulderpres bag nakke med træk-fat

  1. Start stående med vægtstangen liggende højt på nakken.
  2. Pres vægtstangen med bredt greb over hovedet, til du har vægten på strakte arme.
  3. Sænk vægten tilbage til nakken.

Øvelsen kan være hård for dine skuldre de første par gange du kører den, hvorfor du altid bør starte konservativt ud med en lav vægt.

Fokus punkter:

  • Flyt altid stangen i en lige bane op og ned. Flyt dit hoved for stangen og ikke omvendt.
  • Hold ryggen ret under hele øvelsen og læn dig ikke forover eller bagover.
  • Spænd i hele kroppen mens du løfter – og særligt i core samt ballemuskulatur.
  • Set fra siden skal vægtstangen slutte direkte over dine skuldre