DB skrå bænkpres

Skrå bænkpres med håndvægte er en variation af bænkpres – eller nærmere skrå bænkpres – hvor øvelsen udføres med håndvægte i stedet for en vægtstang.

Du vil kunne løfte væsentligt færre kg i skrå bænkpres med håndvægte i forhold til en vægtstang, men øvelser med håndvægte har generelt nogle andre fordele;

  • Mere træning af balance og stabilitet.
  • Større bevægeudslag som er gavnligt for særligt hypertrofi (forøgelse af muskelmasse).
  • Udligning af svagheder og ubalancer mellem højre og venstre side af kroppen.

Skrå bænkpres med en vægtstang er typisk et godt valg, når det kommer til at udvikle maksimum styrke, hvor skrå bænkpres med håndvægte oftest er det foretrukne valg, når fokus er på øget muskelmasse. Begge øvelser gavner dog begge målsætninger.

I modsætning til bænkpres på en flad bænk, så vil bænkpres på en skrå bænk træne den øvre brystmuskulatur i højere grad.

Udførsel af skrå bænkpres med håndvægte

  1. Lig/sid på en skrå bænk med håndvægtene i dine hænder hvilende på eller omkring dine skuldre.
  2. Pres håndvægtene op i strakte arme.
  3. Sænk vægtene tilbage til startpositionen.

Fokus punkter:

  • Sørg altid for at ligge/sidde stabilt på bænken, så du bedst muligt kan fokusere på at løfte håndvægtene.