Siddende DB skulderpres

Siddende skulderpres med håndvægte er en effektiv styrkeøvelse, som primært træner dine skuldre og triceps. I modsætning til almindelig stående skulderpres eller military press, så udføres siddende skulderpres siddende på en bænk (tydeligvis).

Fordi øvelsen udføres siddende, er du sikret, at dine ben ikke skaber moment, hvorved det udelukkende vil være dine triceps og skuldre, der løfter vægten.

Øvelsen egner sig bedst til submaksimal samt let styrketræning, og da den udføres med håndvægte er den i høj grad med til at øge din stabilitet og koordinationsevne i dine skuldre.

Udførsel af siddende skulderpres med håndvægte

  1. Øvelsen starter med dig siddende på en bænk med håndvægtene hvilende på dine skuldre. Er håndvægtene tunge, og har du svært ved at få dem op i startpositionen, så kan du spørge en i centeret om hjælp. Med lidt snilde og erfaring er det dog en mindre udfordring – det kræver bare lidt tilvænning.
  2. Herefter presser du vægtene i en lodret bane op i strakte arme.
  3. Slutteligt sænker du vægtene tilbage til dine skuldre.

Fokus punkter:

  • Løft håndvægtene i en lige bane, og slut med vægtene direkte over dine skuldre.
  • Sidder du på en bænk uden ryglæn, så bør du spænde i din kropskerne samtidig og sørge for at holde ryggen ret under hele løftet.