Rear delt flyes

Rear delt flyes er en simpel øvelse som ikke desto mindre er effektiv i forhold til at træne din øvre ryg og særligt den bagerste skuldermuskel.

Øvelsen er ikke bare et godt valg i forhold til at styrke og øge muskelmassen på din øvre ryg samt bagerste skuldermuskel – men samtidig også en øvelse, som i den grad er med til at give dig sunde og funktionelle skuldre.

Det forholder sig nemlig således, at rigtig mange har et skævt forhold mellem deres pressemuskulatur i overkroppen (forreste skulderhoved og brystmuskel) og deres trækmuskulatur (øvre ryg og bagerste skulderhoved). Det fører til usunde skuldre med ringe bevægemønstre, hvilket i bedste fald fører til nedsat præstationsevne og i værste fald irritationer og skader.

Styrkeøvelser til øvre ryg og det bagerste skulderhoved er med til at undgå dette – og derfor er øvelser som rear delt flyes i langt de fleste tilfælde et sikkert valg til dine skuldre.

Udførsel af rear delt flyes

  1. Stående med en håndvægt i hver hånd, læner du dig forover med ret ryg så din overkrop er tæt på vandret. Dine arme skal hænge lodret.
  2. Med strakte eller let bøjede arme trækkes håndvægtende op og ud til siden.
  3. Håndvægtene sænkes herefter i samme bane tilbage til startpositionen.

Fokus punkter:

  • Sørg for at hold din ryg ret under hele bevægelsen.
  • Undgå at brug benene eller andre muskelgrupper til at skabe momentum i øvelsen. Det er din øvre ryg og bagerste skulderhoved der skal udføre løftet.
  • Fokus på at trække dine skuldre tilbage og samle dine skuldreblade i toppen af løftet.