Kettlebell swings

Øvelser med kettlebells er i senere tid blevet meget populære, og her er swings sammen med kettlebell snatches blandt de mest populære. Kettlebells er nemme at træne med, de kan benyttes over alt og så er de nemme at transportere.

Kettlebell swings er en af de mest simple øvelser, du kan lave med kettlebells. På trods af det, så kan swings være god træning både i forhold til øget styrke men også som konditionstræning, da øvelsen både egner sig til få samt mange gentagelser.

Kettlebell swings er en øvelse, som der meget ofte anvendes i eksempelvis CrossFit, og som der ligeledes konkurreres i, i kettlebell regi.

Øvelsen træner mange muskler i kroppen men rammer især dine baller, lår og kropskerne (mave og lænd). Herudover er øvelser med kettlebells generelt gode i forhold til at træne din balance og stabilitet.

Kettlebells swings udføres normalvis med begge hænder som vist her, men kan også sagtens udføres med en arm.

Kettlebells egner sig godt til træning i naturen samt træning i hjemmet.

Udførsel af kettlebell swing

  1. Stil dig med skulderbredde mellem fødderne og hold din kettlebell i begge hænder.
  2. Træk hoften bagud og før kettlebellen med.
  3. Skub hoften frem for at sætte momentum i din kettlebell.
  4. Brug dine arme og skuldre til at føre vægten op.

Når du udfører et kettlebell swing – eller nogen anden kettlebell øvelse for den sags skyld – så er det vigtigt, at det er dine hofter, som skaber momentum i vægten. Brug ikke dine arme til at løfte vægten, men lad blot armene styre vægten.

Sving som minimum vægten op til skulderhøjde.

Fokus punkter:

  • Hold en ret ryg under hele bevægelsen.
  • Fokuser på at skabe sving og momentum i vægten med dine hofter og ikke dine arme.
  • Hold vægten på hele foden.