Dumbell Rows

Dumbell rows er en meget benyttet styrkeøvelse til at træne hele din øvre ryg. Øvelsen minder i høj grad om øvelsen barbell rows, som i store træk er den samme øvelse – blot udført med en vægtstang.

Foruden at træne din øvre ryg så vil dumbell rows ligeledes træne dine biceps og underarme (såfremt du ikke anvender stropper).

I modsætning til barbell rows, som udføres med en vægtstang, så udføres dumbell rows – som navnet antyder – med håndvægte (dumbells). Derfor er dumbells rows også velegnet til at udligne eventuelle muskulære forskelle mellem din højre og venstre side.

Sidst men ikke mindst så er dumbell rows en øvelse, hvor ”cheating” kan være særdeles velegnet, hvis det udføres korrekt. Hvis ikke du kan udføre cheat korrekt, så bør du altid udføre dumbell rows, og alle andre øvelser for den sags skyld, helt strikt.

Udførsel af dumbell rows

  1. Stil dig i udgangsposition med dit ene ben og arm på bænken, og den modsatte fod på gulvet samt en håndvægte i hånden i strakt arm.
  2. Herfra løfter du håndvægten op til kroppen i nærheden af dine ribben.
  3. Sænk håndvægten tilbage til udgangsposition.

Fokus punkter:

  • Fokuser på at holde ryggen ret under hele bevægelsen.
  • Kig helst lige ned så dit hoved/nakke holdes i en neutral position. Lad være med at kigge lige ud.
  • Tænk på at samle dit skulderblad i toppen af øvelsen, således at dine skuldre ”trækkes tilbage”.