Dødløft fra plade

Dødløft fra plade er en variation af det klassiske dødløft, hvor løftet i stedet udføres stående på en plade.

Øvelsen træner i store træk de samme muskler som et almindeligt dødløft (lænd, haser og ballemuskulatur), men vil fokusere mere på start-delen af et dødløft. Af samme grund er dødløft fra plade et godt valg, hvis du har problemer med at løften stangen fra gulvet, når du laver dødløft fra gulv. Med andre ord fungerer dødløft fra plade altså godt som en god supportøvelse til konventionel dødløft, hvis du har et weak-point i starten af løftet.

Fordi øvelsen udføres stående på en plade, sætter den samtidig et større krav til din mobilitet, og ligeledes vil du kunne løfte væsentligt færre kg, end ved et almindeligt dødløft eller et rackpull.

Du bør altid lære at dødløfte, før du kaster dig ud i variationer som denne øvelse. Ligeledes bør du ikke vælge en plade, der er højere, end hvad din mobilitet tillader.

Udførsel af dødløft fra plade

  1. Stil dig i udgangsposition på pladen med fødderne omkring hofte- eller skulderbredde og hænderne omkring stangen.
  2. Ret dig ud med stangen i hænderne. Løft stangen tæt langs dine ben.
  3. Sænk stangen i samme bane tilbage til udgangspositionen.

Dødløft fra plade fungerer fuldstændig på samme måde, som når du træner dødløft. Er din teknik derfor god i et dødløft, så kan du som udgangspunkt også lave denne øvelse – såfremt din mobilitet er til det.

Grundet den øgede range of motion, kræver øvelsen en større mobilitet i særligt haserne, førend du kan udføre øvelsen uden at runde i lænden. Start derfor altid stille ud så du følger din mobilitet.

Fokus punkter:

  • Hold altid din ryg ret under hele løftet. Kan du ikke holde ryggen ret, er din plade enten for høj eller din mobilitet for ringe.
  • Flyt dine knæ for stangen, så stangen kan trækkes op i en nogenlunde lige bange.
  • Løft altid stangen tæt på dine lår hele vejen.
  • Hold en neutral position med nakken under hele løftet.