DB bænkpres

Bænkpres med håndvægte er – som navnet antyder – blot et almindelig bænkpres udført med håndvægte.

I forhold til et almindeligt bænkpres med vægtstang, så vil du selvsagt kunne løfte betydeligt mindre med håndvægte. Bænkpres med vægtstang egner sig da også typisk bedre til at opnå maksimal styrke, men bænkpres med håndvægte har til gengæld nogle andre fordele;

Først og fremmest tillader bænkpres med håndvægte dig at opnå en større range of motion, hvilket er af stor betydning både i forhold til at blive stærkere – men særligt når det handler om at opbygge større muskler.

Derudover sætter træning med håndvægte et større krav til stabilitet og balance i forhold til træning med vægtstænger. Af samme grund er bænkpres med håndvægte naturligvis med til at øge din stabilitet i dine skulderled.

Sidst men ikke mindst, så er bænkpres med håndvægte en effektiv øvelse i forhold til at udjævne forskellen mellem din højre og venstre side, således at du kan opnå en højere grad af symmetri og lighed mellem din venstre og højre side.

Bænkpres med håndvægte er endvidere en god supportøvelse til bænkpres med vægtstang.

Udførsel af bænkpres med håndvægte

  1. Start liggende på en bænk med håndvægtene i hænderne ved siden af dit bryst.
  2. Løft håndvægtende op på strakte arme.
  3. Sænk håndvægtene tilbage til startpositionen.

I modsætning til bænkpres udført med en vægtstang, så er der et større krav til balance og stabilitet i bænkpres med håndvægte, hvorfor øvelsen kan være en anelse ustabil i starten. Det kræver blot tilvænning, og hvis du træner øvelsen regelmæssigt, vil du på kort tid ramme et stabilt niveau.

Fokus punkter:

  • Sørg for at du ligger stabilt på bænken, så du i stedet kan fokusere på at løfte vægten.