Armbøjninger bredt

Armbøjninger, armstrækkere eller pushups er en klassisk styrkeøvelse som bruges langt de fleste steder lige fra militæret til sportsklubber. Øvelsen er effektiv til at træne din overkrop herunder særligt dine triceps, skuldre og brystmuskulatur.

Pushups kræver ingen udstyr, hvorfor øvelsen er nem at gå til uanset hvad og hvor, du træner – hvilket også gør armbøjninger til et oplagt valg i forhold til at træne derhjemme. Ligeledes er øvelsen teknisk nem at udføre, hvorfor den ikke kræver alverden indlæring og tekniktræning. Sandsynligheden for at det er en øvelse, du allerede har prøvet kræfter med, er med garanti ret stor.

For dig som har fokus på træning med egen kropsvægt, er armbøjninger en uundværlig øvelse, som danner grundlag for andre mere avancere øvelser.

For dig som træner med frie vægte er øvelsen ligeledes et godt valg, da det er en solid supportøvelse til øvelser som eksempelvis bænkpres. Ikke mindst så er armbøjninger en øvelse som i den grad fører til sunde og funktionelle skuldre, så du ikke ender med ærgerlige irritationer og skulderskader.

Armbøjninger med bredt greb træner i højere grad dit bryst, hvorimod armbøjninger med smalt greb i højere grad rammer dine triceps.

Udførsel af armbøjninger med bredt greb

  1. Lig dig i udgangsposition med begge fødder i jorden ved siden af hinanden samt strakte arme. Dine hænder bør være placeret bredere end skulderbredde.
  2. Bøj i armene til dit bryst rører gulvet (eller meget tæt ved).
  3. Stræk armene så du kommer tilbage til udgangspositionen.

Har du svært ved at lave armbøjninger eller er du meget uerfaring, så kan du lave øvelsen med dine knæ på gulvet. Det vil gøre det væsentligt nemmere for dig.

Er du omvendt erfaren og vant til at træne, så kan øvelsen gøres sværere ved at putte vægtlodder eller lignende på ryggen.

Fokus punkter:

  • Sørg for altid at holde din krop helt spændt, således at du ikke ”giver efter” under øvelsen.
  • I forlængelse af ovenstående bør du altid have en ret krop set fra siden. Undgå at svaje i lænden men hold i stedet en neutral position.