Armbøjninger smalt

Armbøjninger med smalt greb er samme øvelse som armbøjninger med bredt greb med den ene forskel, at dine hænder i stedet er placeret smalt i denne øvelse. Armbøjninger udført på denne måde vil ramme din triceps i højere grad end armbøjninger med bredt greb – men omvendt have mindre fokus på din brystmuskulatur.

Armbøjninger – uanset variation – er et godt øvelsesvalg uanset om du træner hjemme i stuen, i træningscenter eller foretrækker at udføre din træning ude i naturen. Det er en effektiv øvelse til at træne dine pressemuskulatur i overkroppen, og så er øvelsen en sikker vej til sunde og funktionelle skuldre.

Øvelsen er både for nybegynderen og den erfarne, og kan nemt gøres sværere ved at tilføje vægt på ryggen, således at belastningen øges.

Udførsel af armbøjninger med smalt greb

  1. Start i udgangsposition med strakte arme og med en fast og ret krop. I armbøjninger med smal stand bør dine hænder være placeret i skulderbredde eller smallere.
  2. Bøj armene til dit bryst rører gulvet.
  3. Stræk armene så du kommer tilbage til udgangspositionen.

Jo smallere du placere dine hænder, jo mere vil øvelsen gå i dine triceps.

Har du svært ved at lave armbøjninger kan du udføre øvelsen på dine knæ i stedet for fødder. Er du omvendt klar til en større udfordring, så kan du placere vægte (eksempelvis i form af vægtskiver) på din ryg.

Fokus punkter:

  • Sørg for altid at holde din krop helt ret og undgå at svaje i ryggen.