Øvelseskartotek

Her kan du finde vores store øvelseskartotek, hvor du kan finde inspiration til din egen træning. Vi har både videoer af de store basisøvelser, såvel som de mindre støtteøvelser.

Når man begynder at træne på egen hånd, eller er i gang med at lære en ny træningsøvelse, kan det være svært at udføre øvelsen korrekt. Derfor kan det hjælpe at se træningsøvelsen på film, frem for kun at se billeder af diverse øvelser. I alle vores film illustrerer vi både hvordan øvelsen ser ud, men også hvordan den børe udføres ift. tempostyring mv.

Når man skal udføre en træningsøvelse, er teknik elementet somme tider mere end bare ’hvordan’ man løfter vægten. Det kan også være interessant at kigge på tempostyringen, alt efter hvad dine målsætninger er. Du kan øge arbejdstiden for træningsøvelsen, hvorved du udsætter dine muskler for mere stimuli og udmattelse, som resultere i større muskeltilvækst. Dette gøres ved at forlænge den excentriske fase af løftet. Det betyder at musklen ”holder igen” når musklen udvider sig, som oftest vil være når du sænker vægten.

Hvis du søger at øge din max styrke, vil du ofte have fokus på den koncentriske fase, ved at udføre træningsøvelserne i eksplosive bevægelser. Dels bruges denne træningsform til at stimuleres væksten af hurtige fibre (muskelfibre), men også til at forbedres samarbejdet med nervesystemet og muskler. Så dine muskler kan yde mere.