Kategori: Skulder

Mangler du inspiration eller motivation i din træning? Så kan det være super effektivt og fornyende, at udskifte nogle af øvelserne i dit træningsprogram. Her på siden finder du forskellige skulder øvelser fra vores øvelsesbibliotek, som du kan bruge i din træning. Med skulder øvelserne her på siden er du sikret variation i træningen det næste lange stykke tid – og der er rig mulighed for at blive klogere på, hvordan de forskellige øvelser skal udføres.

Upright row

Upright row er en styrkeøvelse som primært træner det midterste skulderhoved samt nakken. Øvelsen udføres typisk med en vægtstang men kan også fint udføres med håndvægte. Øvelsen kan hos nogle personer medføre irritationer i form af impingements i skulderen. Afhængig af din skuldermobilitet samt din skulders strukturelle opbygning kan øvelses altså være et dårligt valg… Read more »

Skulderpres b.n træk-fat

Skulderpres bag nakke med træk-fat er identisk med almindelig skulderpres bag nakke, bortset fra at du holder med samme grebsbredde, som når du udfører et træk (snatch). Af samme grund er øvelsen en god supportøvelse til træk i forhold til at opbygge skulderstabilitet og styrke i denne position. Alt pres fra nakken kræver en højere… Read more »

Skulderpres bag nakke

Skulderpres bag nakken er en effektiv skulderøvelse og kan være en god variation til det klassiske military press, hvor du har vægtstangen foran hovedet. Skulderpres bag nakken kræver en anelse mere mobilitet i dine skuldre og øvre ryg, da vægtstangen skal bevæges bag dit hoved. Ligeledes er pres bag nakken en øvelse, som du bør… Read more »

Siddende DB skulderpres

Siddende skulderpres med håndvægte er en effektiv styrkeøvelse, som primært træner dine skuldre og triceps. I modsætning til almindelig stående skulderpres eller military press, så udføres siddende skulderpres siddende på en bænk (tydeligvis). Fordi øvelsen udføres siddende, er du sikret, at dine ben ikke skaber moment, hvorved det udelukkende vil være dine triceps og skuldre,… Read more »

Siddende skulderpres b.n

* Vær påpasselig med tung træning i presseøvelser bag nakken. Siddende skulderpres bag nakke udføres som et almindeligt skulderpres bag nakken med den ene forskel, at du her sidder på en bænk. Det giver dig den fordel, at du skal bruge mindre energi på at stabilisere din krop (afhængig af om du har et ryglæn… Read more »

Rear delt flyes

Rear delt flyes er en simpel øvelse som ikke desto mindre er effektiv i forhold til at træne din øvre ryg og særligt den bagerste skuldermuskel. Øvelsen er ikke bare et godt valg i forhold til at styrke og øge muskelmassen på din øvre ryg samt bagerste skuldermuskel – men samtidig også en øvelse, som… Read more »

One-arm kettlebell press

Kettlebell press med en arm er en effektiv øvelse i forhold til at træne særligt dine skulder og triceps men samtidig også din coremuskulatur. Øvelsen ligner i høj grad et almindeligt skulderpres med håndvægte, men da den udføres med én arm, vil den udfordre din core stabilitet i højere grad. Herudover vil der være en… Read more »

Military press

Military press – også kaldet stående stem på dansk – er en af de klassiske og mest benyttede øvelser til at træne skuldermuskulaturen. Øvelsen military press udføres pr definition stående, med strikt form og uden momentum, hvilket vil sige, at du ikke må bruge dine ben til at sætte fart på stangen, som du eksempelvis… Read more »

Lateral raise

Lateral raise er en klassisk skulderøvelse som særligt træner det midterste skulderhoved. Det er en simpel isolationsøvelse, som ikke stiller store krav til din teknik, og som mange bruger i jagten på ”kanonkugle” skuldre – hvilket kort og godt vil sige runde og muskuløse skuldre. Øvelsen lateral raise kan udføres både stående og siddende. Udførsel… Read more »

DB front raise

Front raise er en styrkeøvelse som bruges til isoleret at træne det forreste skulderhoved. Øvelsen kan udføres unilateralt og bilateralt samt med håndvægte eller en vægtstang. Øvelsen er simpel og kræver tæt på ingen indlæringsperiode. Front raises er den direkte modsætning til rear lateral raises. Udførsel af front raise Start med håndvægte eller en vægtstang… Read more »