Kategori: Ryg

En muskuløs og stærk ryg er essentielt for alle der træner, og bidrager til muskulær balance mellem forside og bagside. Hvis du mangler inspiration til din træning – eller er i tvivl om hvordan forskellige øvelser til ryggen skal udføres – så finder du her på siden vores videoer af forskellige rygøvelser. Med Fit Projects øvelsesbibliotek kan du finde videoer til alle muskelgrupper, og vi udvider kontinuerligt vores øvelsesbibliotek med nye videoer.

Stivbenet dødløft

Stivbenet dødløft er en solid øvelse til at træne din lænd, baller og særligt hasemuskulatur. Øvelsen minder i høj grad om et almindeligt dødløft, bortset fra at stivbenet dødløft udføres med – som navner antyder – stive ben. I praksis betyder det at øvelsen fokuserer mere på din hasemuskulatur. Du vil kunne løfte betydeligt færre… Read more »

Rumænsk dødløft

Rumænsk dødløft er en variation af dødløft, som først og fremmest fungerer som en god supportøvelse til dødløft, men som også i sig selv er en god øvelse i forhold til at træne din ballemuskulatur, lænd og ikke mindste hasemuskulatur. I modsætning til et almindeligt dødløft, samt de fleste variationer heraf, så starter et rumænsk… Read more »

Rack pulls (dødløft fra blokke)

Rack pulls er en effektiv øvelse til at styrke hele din bagkæde (haser, baller og lændemuskulatur) samt din core-muskulatur. Herudover er det en øvelse, som er god i forhold til at forbedre din styrke i toppen af dit dødløft. Rack pulls – eller dødløft fra blokke – er i virkeligheden blot et almindeligt dødløft med… Read more »

Pendlay row

Pendlay rows er en effektiv øvelse til at træne hele din øvre ryg. Øvelsen minder rigtig meget om det klassiske barbell row dog med den ene forskel, at vægten skal røre jorden i et pendlay row (hvilket ikke er tilfældet i almindelig barbell rows). Barbell rows og pendlays træner derfor i store træk også de… Read more »

Goodmornings

Goodmornings er en styrkeøvelse som træner dine baller, lænd og hasemuskulatur. Det er en øvelse, som i sig selv er effektiv i forhold til at øge din muskelmasse samt styrke, og som ligeledes er effektiv i forhold til at forbedre din præstationsevne i større løft som eksempelvis dødløft og squat. Herudover er goodmornings god til… Read more »

Dumbell Rows

Dumbell rows er en meget benyttet styrkeøvelse til at træne hele din øvre ryg. Øvelsen minder i høj grad om øvelsen barbell rows, som i store træk er den samme øvelse – blot udført med en vægtstang. Foruden at træne din øvre ryg så vil dumbell rows ligeledes træne dine biceps og underarme (såfremt du… Read more »

Dødløft med træk-fat

Dødløft med snatch-grip (træk-fat på dansk) er en variation af et almindeligt dødløft, hvor du holder på stangen på samme måde, som hvis du udførte et snatch (træk). Grundet det bredere greb, vil øvelsen i større grad aktivere nakkemuskulaturen. Herudover træner øvelsen i store træk de samme muskelgrupper, som et almindeligt dødløft. Øvelsen er en… Read more »

Dødløft fra plade

Dødløft fra plade er en variation af det klassiske dødløft, hvor løftet i stedet udføres stående på en plade. Øvelsen træner i store træk de samme muskler som et almindeligt dødløft (lænd, haser og ballemuskulatur), men vil fokusere mere på start-delen af et dødløft. Af samme grund er dødløft fra plade et godt valg, hvis… Read more »

Dødløft

Dødløft er unægteligt en af de vigtigste – og mest givende øvelser – at have i dit træningsprogram. Det er ikke et absolut must i din træning, men det er stensikker vej til gode resultater. Et dødløft træner rigtig mange af kroppens større muskler herunder særligt din lændemuskulatur, haser samt ballemuskler. Dødløft er en øvelse… Read more »

Barbell rows

Barbell rows er en helt klassisk øvelse til at træne din øvre ryg, og er et solidt valg i ethvert styrketræningsprogram.  Øvelsen er velegnet til både begyndere, som ønsker at komme godt i gang med at træne, samt den mere erfarne person som jagter større muskelmasse eller øget styrke. Øvelsen rows kan også udføres med… Read more »