Kategori: Helkropsøvelser

Helkropsøvelser træner for det meste hele kroppen, og kræver megen styrke, balance, stabilitet og eksplosivitet. Her på siden kan du finde videoer af forskellige helkropsøvelser med både vægtstænger og kettlebells – og du kan se, hvordan du skal udføre forskellige øvelser inden for vægtløftning. Mangler du inspiration og motivation i træningen, så kan du genfinde det ved at skifte lidt ud i øvelserne i dit træningsprogram.

Træk (snatch) balance

Træk balance er en hjælpeøvelse til træk (snatch) som har fokus på hastighed, stabilitet og balance. Øvelsen starter med vægtstangen på nakken i modsætning til andre træk varianter. Du bør naturligvis holde om stangen med samme grebsbredde, som du benytter i et træk. Herfra springer du ned i en dyb squat position samtidig med, at… Read more »

Træk (snatch)

Træk (snatch på engelsk) er sammen med stød (clean and jerk) en af de to øvelser, der konkurreres i, i sporten vægtløftning. Herudover er træk en øvelse som hyppigt bruges i CrossFit og som ligeledes er meget populær blandt atleter og sportsfolk, da øvelsen i høj grad træner din eksplosive styrke. Ikke mindst så er… Read more »

Træk (snatch) fra knæ

Træk fra knæ er som udgangspunkt en hjælpeøvelse til træk. Herudover er det en god øvelse i forhold til at arbejde med dit hiv, din hastighed samt din nedsætning. Træk fra knæ er nemmere at lære end træk fra gulv af den simple årsag, at løftet er kortere end et almindeligt træk, hvorfor det indeholder… Read more »

Træk (snatch) fra hofte

Træk fra hofte er stort set samme øvelse som træk fra knæ, og den eneste forskel er, at stangen starter en anelse højere i træk fra hofte. At stangen startere højere betyder, at din hastighed og nedsætning (evne til at komme hurtigt ned og gribe stangen) er mere i fokus, hvorfor disse to parametre også… Read more »

Stødvend (clean) fra knæ

Stødvend fra knæ er en øvelse, som typisk bruges i vægtløftning til at lære og/eller optimere ens teknik i stødvend (clean). Når øvelser udføres fra knæ gøres de ”simplere”, da bevægelsen i øvelsen forkortes. Dermed kan der fokuseres på specifikke tekniske elementer, som eksempelvis at få afsluttet vægten korrekt i hoften. Herudover er øvelser som… Read more »

Stødvend (clean) fra hofte

Stødvend fra hofte ligner i store træk stødvend fra knæ, og den eneste forskel er, at du i stød fra fra hofte starter med stangen i en højere position. Fordi vægtstangen starter meget højt, har du begrænset mulighed for at sætte fart i vægten. Øvelsen sætter derfor store krav til din hastighed og evne til… Read more »

Stødvend (clean)

Stødvend er en øvelse som primært anvendes i vægtløftning som støtteøvelse til øvelsen stød (clean and jerk). Herudover benyttes øvelsen af mange CrossFit udøvere samt atleter i forhold til at forbedre deres eksplosivitet samt koordinationsevne. Sættes stødvend sammen med et opadstød, bliver det til et almindeligt stød, som der konkurreres i, i vægtløftning. Gribes vægten… Read more »

Stød (clean & jerk)

Stød – eller clean & jerk på engelsk – er sammen med øvelsen træk (snatch) en af de to øvelser, der konkurreres i, i vægtløftning. Herudover er stød, og diverse andre vægtløftningsøvelser, i nyere tid blevet populære blandt motionister og særligt CrossFit udøvere, da øvelsen oftest er at finde i CrossFit-regi. Stød er en teknisk… Read more »

Opadstød (jerk)

Opadstød (kaldet jerk på engelsk) udgør sammen med stødvend øvelsen stød (clean and jerk), som der konkurreres i, i vægtløftning. Opadstød er sidste del af et stød, hvor det handler om at få vægtstangen fra skuldrene og op på strakte arme. Det er et teknisk krævende løft, som kræver styrke, eksplosivitet og ikke mindst vilje…. Read more »

One-arm kettlebell swing

One-arm kettlebell swing er en variation af det traditionelle kettlebell swing, hvor du bruger én arm i stedet for to. Øvelsen er ligetil, simpel, effektiv og træner de samme muskelgrupper som kettlebell swings (lår, baller og lænd). Da du kun bruger én arm, vil øvelsen i høj grad ligne et kettlebell snatch bortset fra, at… Read more »

Kettlebell swings

Øvelser med kettlebells er i senere tid blevet meget populære, og her er swings sammen med kettlebell snatches blandt de mest populære. Kettlebells er nemme at træne med, de kan benyttes over alt og så er de nemme at transportere. Kettlebell swings er en af de mest simple øvelser, du kan lave med kettlebells. På… Read more »

Kettlebell snatch

Kettlebell snatch er sammen med kettlebell swings en af de mest populære øvelser med kettlebells, og er en øvelse, der hyppigt benyttes i konkurrence indenfor kettlebell verdenen men også i aktiviteter som eksempelvis CrossFit. Træning med kettlebells er simpelt, effektivt og uhyre nemt at komme i gang med. Kettlebell snatch er en øvelsen, som alle… Read more »