December og god samvittighed

”Åh nej, hvad gør jeg?”

”Åh ja, december!”

De to ovenstående udtalelser er – sådan lidt sat på spidsen – de to tilgange, som langt de fleste har til december og julen som helhed. Enten har du den ene tilgang, eller også har du den anden. Måske er din tilgang til december et sted midt i mellem.

Vi kan nok hurtigt blive enige om, at den sidstnævnte tilgang er den, som du helst ville have. Men måske er det ikke helt tilfældet.

Omend december er den måned, som de fleste af os forbinder med hygge, gaver og ferie, så er det nemlig også den måned, som vi forbinder med julefrokoster, god mad, slik og kager – og oftest i store mængder. Og det kan for mange være den sikre vej til dårlig samvittighed.

Denne artikel er skrevet til dig, som ser frem til december med blandende følelser, og som er bange for at falde i og ødelægge dit vægttab eller slanke figur. Ser du udelukkende frem til december, så er denne artikel ikke for dig – men er du derimod bange for dårlig samvittighed, så er du kommet til det rette sted.

Læs med her og få omvendt dit ”Åh nej” til et ”Åh ja”!

Få styr på din prioritering og nyd julen

Før jeg giver mig i kast med, hvad du kan, skal og bør gøre i julen, så lad os lige starte med et kort skriv omkring prioritering – eller rettere din prioritering.

Er du så fanatisk omkring din livsstil og slanke figur, at du ikke kan unde dig selv en god og afslappende jul med hygge, mad og alt, hvad der hører til, så er dine prioriteringer forkerte. Hvis du ligeledes forventer at få at vide, at du skal slå dig selv over hånden, hvis du kaster dig over julemaden og småkagerne her i december, så er du kommet til det forkerte sted.

Det råd får du ikke her.

Og forstå mig nu ret – du behøver ikke kaste dig hovedkulds ned i julesmåkagerne hver eneste aften, men omvendt skal du ikke få dårlig samvittighed over at nyde julen.

Småkager, slik og god mad hører julen til, og det behøver du ikke lave om på. I det lange løb får du alligevel intet ud af at gå og være i dårlig samvittighed på samme vis, som at det ikke ødelægger dit vægttab eller din figur, hvis du nyder julen bare en smule.

Lad jul være jul og hold fokus på de rigtige ting

I sidste ende handler det om, at du har det rette mindset og tilgang, når det kommer til december og ikke mindst dig selv og din egen krop.

Hvis du fokuserer på julen og tænker, at hele december måned er skyld i, at dit vægttab går galt, eller at din figur kommer til at halte grundet december, så fokuserer du på de forkerte ting.

Lad vær med at bebrejde julen for dit fallerede forsøg på at komme ned i vægt, for det er ikke julens skyld. Er du i gang med et vægttab, så er det en længere proces, og det vil aldrig bære eller falde på én enkelt måned. Du smider ikke et holdbart vægttab over styr ved at spise meget i december – det vil kun være en vag undskyldning.

Går dit vægttab galt, er det fordi, du griber hele dit vægttab forkert an. Måske fokuserer du på hurtige og magiske slankekure, som alligevel ikke findes, eller også er du bare urealistisk omkring dét at opnå et vedvarende vægttab. Én ting er hvert fald helt sikkert – det er aldrig decembers skyld.

Ligeledes vil din figur ikke blive permanent dårligere af, at du nyder julen sammen med andre. Til gengæld får du intet ud af at stresse over, at december indeholder lidt flere kalorier og søde sager, end de foregående 11 måneder af året.

Okay så hvad skal jeg gøre i december?

Det korte og simple svar er, at du skal slappe af og nyde december og hele julen, og lade være med at stresse over det ekstra indtag af kalorier. Det er samtidig det eneste rigtige svar. Derudover skal du glemme tanken om, at julen ødelægger din træning, form eller vægttab – for det er ikke tilfældet.

… Når det så er sagt, så behøver du naturligvis ikke sætte din træning og alt, hvad du har opnået over styr i december. Slet ikke.

Du kan sagtens holde dig på rette spor i december – både mht. dit vægttab, figur og træning. Og så er december ingen undskyld for ikke at passe din træning. Tværtimod er december en god undskyldning for at yde en ekstra indsats i træningscenteret.

December er måske ikke den mest oplagte måned i forhold til at komme ned i vægt eller i det hele taget holde din form knivskarp, men derfor kan det sagtens lade sig gøre, også selvom julegodterne fylder en del. Det kræver naturligvis, at du får trænet og bevæget dig lidt ekstra i december måned, eller at du skærer lidt ned på dine andre måltider.

Og skulle du alligevel ende med at tage 1-2 kg på i løbet af december, så er det heller ikke jordens undergang. Det gør lige præcis ingen forskel i det lange løb – og det er alligevel ikke nu, at du skal være strandklar.

I stedet kan du se på december som en oplagt mulighed til at få trænet lidt ekstra (grundet de ekstra kalorier), eller måske som en mulighed for at få bygget lidt mere muskelmasse på kroppen.

Summa summarum er, at julen ikke er den måned, hvor du gør kæmpe fremskridt med dit vægttab – og særligt ikke er den måned, hvor du påbegynder et større vægttab. Men det skal du ikke have dårlig samvittighed over, for det betyder ikke, at du aldrig kommer i god form eller ned på din ønskede kropsvægt.

Omvendt er julen ideel i forhold til muskelopbygning, da du sandsynligvis får smidt en masse kalorier og solide mængder af protein i gabet.

God råd til at komme gennem julen

Lad os slutte af med en kort opsummering og et par konkrete råd til, hvad og hvordan du bedst muligt kommer gennem deccember uden stress og dårlig samvittighed.

  • Lad vær med at starte dit vægttab op i december, det ender kun med skuffelse. Jul og vægttab klinger sjældent med hinanden – og det er alligevel ikke december, som gør, at dit vægttab lykkes eller ej.
  • Accepter julen og dét, der følger med. Småkager er ikke din fjender, så lad vær med at have dårlig samvittighed over julens godter. Nyd det.
  • Brug julen og december som en undskyldning for at yde en ekstra indsats til din træning, og flyt eventuelt dit fokus på at få opbygget noget mere styrke og muskelmasse på din krop. Det vil de ekstra kalorier være behjælpelige med.

Tænk over disse simple råd, og lad vær med at stresse over din form i december, men glæd dig i stedet over julen. På denne måde kommer du fra ”Åh nej” til ”Åh ja”.

Og mon ikke du nok skal nå dine ønskede resultater, hvis du passer din træning og kost i løbet af året – også selvom du spiser lidt ekstra i december.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.