Sådan taber du dig kvinde!

Hvis du er kvinde og på jagt efter et succesfuldt vægttab, så er denne artikel for dig.

Her får du alle de nødvendige råd til at få dit vægttab på rette spor, så du kan komme rigtigt i gang med at smide de overflødige fedt og få den krop, du altid har drømt om. Du vil få præsenteret holdbare metoder og strategier, hvilket tilsammen ruster dig bedst muligt i forhold til at tabe dig.

Endvidere får du her i artiklen sorteret et par gedigne myter omkring vægttab fra, så du ikke længere skal spilde din tid og energi på uholdbare metoder, der alligevel ikke giver dig de ønskede resultater.

Vil du gerne blive klogere på vægttab – og komme godt fra start i jagten på drømmekroppen – så kan du roligt ånde lettet op; her får du alt, du har brug for – hvad end du er på jagt efter et mindre eller større vægttab!

Vægttab for kvinder – sådan gør du

Lad mig starte med at slå fast, at der ikke er nogen forskel på hvordan mænd og kvinder skal tabe sig (hvorfor overskriften kan synes lidt misvisende).

Mænd og kvinder taber sig på samme vis – og af samme årsag – og der findes altså ingen magiske tricks, som kvinder kan anvende. Ligeledes finder der naturligvis heller ingen magiske genveje, som mænd kan benytte i deres jagt på en slankere figur.

Alle taber sig ved at være i kalorieunderskud, og det er uanset køn. Det er et grundlæggende element i ethvert vægttab, og det kommer du ikke udenom.

Et kalorieunderskud betyder kort og godt, at du samlet set indtager færre kalorier, end du forbrænder.

Endvidere forholder det sig således, at et større kalorieunderskud medfører et hurtigere vægttab, og et mindre kalorieunderskud et langsommere vægttab.

Det er kendsgerninger, som altid gør sig gældende – og det bør du starte med at slå fast.

Til gengæld har langt flere kvinder et ønske om at tabe sig, og det er ofte et emne, der bliver snakket mere om blandt kvinder (hvorfor titlen er som den er).

Snakken om at opnå den stramme krop og komme af med de overflødige kilogram er kort og godt et emne, som oftest fylder mere blandt kvinder (og det kan du sandsynligvis godt nikke genkendende til).

Af samme årsag handler denne artikel om lige netop dette; vægttab for kvinder.

Vægttab i praksis

Nu er det hvert fald skåret ud i pap, at du skal være i kalorieunderskud, såfremt du ønsker at komme ned i vægt. Men det er naturligvis lidt for nemt bare at sige.

Det handler nemlig i højere grad om hvordan, du kommer i et kalorieunderskud, hvis du ønsker succes med dit vægttab.

Vejen til et effektivt vægttab – og den faste og slanke krop – er altså en effektivt og holdbar strategi i forhold til at ende i et kalorieunderskud, som i sidste ender munder ud i, at kiloene rasler af din krop.

Her er det vigtigt at bide mærket i ordet holdbart, hvilket i den grad er et nøgleord, når det kommer til vægttab. Førend dit vægttab kan ende i succes, så er det nemlig vigtigt, at du anvender metoder og strategier, som du kan holde dig til under dit vægttab samt ikke mindst efter dit vægttab. Mere om det senere.

Grundlæggende er der to elementer, du altid bør kigge på, når det handler om vægttab; træningen og kosten.

Effektiv kost giver et effektivt vægttab

Kosten har og vil altid fylde enormt meget, når det kommer til vægttab.

I virkeligheden behøver du slet ikke træne for at tabe dig, så længe din kost bare er planlagt korrekt.

… Og med korrekt mener jeg naturligvis en kost, som indeholder færre kalorier, end du forbrænder(og som du ligeledes ikke føler, er dødssyg at følge).

Det er uhyre vigtigt, at du laver ændringer til din kost, som ikke blot får dig i mål – men som også får dig i mål på en holdbar måde (som nævnt i forrige afsnit). Det nytter selvsagt intet, at lave ændringer til din kost, hvis du ikke kan holde ændringer på sigt – medmindre du gerne vil ende tilbage i dig udgangspunkt igen efter dit vægttab.

Når det kommer til vægttab generelt, så er det altid en god ide at fokusere på at lave holdbare og konkrete ændringer, som du vil være i stand til at holde under dit vægttab samt efter dit vægttab.

Uholdbare ændringer og strategier vil i næsten alle tilfælde ende med, at du ender tilbage i dit udgangspunkt og tager alle de tabte kilo på igen.

Fokuser derfor på at skabe rutiner i din hverdag – herunder din kost og træning – som du kan holde under dit vægttab og fortsætte med efterfølgende.

Gode ændringer i din kost er altså ændringer som er holdbare samtidig med, at de sænker dit indtag af kalorier. Det kan være helt små ting som at erstatte madvarer i din kost med andre madvarer, undlade at spise bestemte ting eller spise mindre – så længe du laver de tiltag, der er holdbare for dig (og får sænkret dit indtag af kalorier samtidig).

Alternativt kan du naturligvis øge din forbrænding gennem træning i stedet, hvilket tillader dig at holde dit indtag af kalorier uændret og stadig tabe dig.

Vil du være helt sikker på din kost, og kan du godt lide at holde dit vægttab målbart, så kan du med fordel tælle kalorier i din kost, så du altid ved, hvor meget (eller hvor lidt) du indtager.

OBS: Det er aldrig et absolut must at tælle kalorier – men det kan være et effektivt værktøj.

God træning kan hjælpe dig i mål med dit vægttab

Foruden din kost så kan din træning naturligvis også spille en kæmpe rolle i dit vægttab, og hvis du ikke allerede træner, så gør du klogt i at komme i gang.

Fysisk træning er godt af flere årsager og særligt for dig, der ønsker en veltrænet, stram og stærk krop – som du jo gerne skulle ende ud med efter dit vægttab.

Både konditionstræning og styrketræning er fordelagtigt, når det kommer til vægttab, og du vil opnå god effekt af begge dele, såfremt du naturligvis griber det korrekt an.

Mere om det i de følgende afsnit;

Konditionstræning forbrænder en masse kalorier

Allerførst så er konditionstræning – eller cardio-træning – et effektivt værktøj i forhold til at komme i mål med dit vægttab. Det skyldes først og fremmest at konditionstræning hjælper dig med at forbrænde en masse kalorier, så du nemmere kommer i et kalorieunderskud.

Alle former for konditionstræning er effektive, og det er derfor også vigtigt, at du vælger en form for træning, der passer til dig.

Hvad end du kaster dig over løb, cirkeltræning, cykling eller noget helt fjerde, så kan det hele altså fint fungere. I sidste ende handler det ofte om at sikre, at det er spændende og motiverende for dig – så din træning kan blive vedvarende.

Lige når det kommer til konditionstræning, vægttab og kvinder, så er det værd at nævne, at du ikke kan punktforbrænde.

Det er en særligt hårdnakket myte omkring kvinder og træning, og den gør dig intet godt. Du kan altså ikke lave en eller flere bestemte øvelser eller træningsformer i forhold til at forbrænde fedt på et bestemt område. Sådan hænger det (desværre) ikke sammen.

Styrketræning giver dig en fast og veltrænet krop

Foruden konditionstræning – som er uhyre effektivt til at forbrænde kalorier – så bør styrketræning indgå i ethvert vægttab. Særligt er styrketræning aktuelt, når vi taler om kvinder, da det hjælper med at give dig faste og stramme muskler, så du kan opnå den veltrænede og stærke krop, du i sidste ende ønsker.

Ligeledes kan styrketræning øge din forbrænding, så du forbrænder flere kalorier.

Den helt store fordel ved styrketræning er dog, at det gør din krop stærk og veltrænet, så du ikke ender ud med at være tynd og slap efter dit vægttab – men derimod stram og fit.

Læs også: Styrketræning for kvinder

På samme vis som at vægttab i princippet fungerer ens for hhv. mænd og kvinder, så gør det samme sig gældende for styrketræning. Du reagerer altså på styrketræning på samme måde, som en mand gør – omend det hele måske går en anelse langsommere for kvinder (du behøver altså ikke være bange for, at du vågner op og ligner en mand en dag – det kommer ikke til at ske).

Styrketræning er derimod vejen til en stærk og kvindelig krop med faste former, så det er bare med at komme i gang.

I modsætning til mænd, så har de fleste kvinder dog typisk nogle væsentligt anderledes målsætninger. Typisk er fokus at opnå faste lår og stramme baller for mange kvinder, hvorimod mange mænd vil have fokus på overkroppen i højere grad.

Så på trods af at mænd og kvinder reagerer ens på styrketræning, så kan træningen fint være udformet med forskellige fokus.

Et par gode og solide øvelser til dit træningsprogram rettet mod vægttab kunne være front squat, rumænsk dødløft, bænkpres, rows og lignende. Typisk er det en god ide at gå efter flerledsøvelser (øvelser der anvender flere led og muskelgrupper) i dit træningsprogram, da det giver dig mere værdi for pengene.

Hvis du vil læse mere om at lave dit eget træningsprogram – og blive klogere på emnet – så kan du med fordel tage et kig i denne artikel.

Motivation, målsætninger og løbende opfølgning

Foruden din kost og træning, så er det selvsagt rigtig vigtigt, at din motivation og lyst ligeledes er i top.

Hvis du går ind til et vægttab med haltende motivation, så vil du unægtelig sigte mod en fiasko, hvor du i sidste ende ikke opnår meget.

Hvis du skal have succes med dit vægttab, så skal du altså gå ind til det med skyhøj motivation og en solid plan, så du ender du med den krop (og ikke mindst resultat), du ønsker.

Du har helt konkret brug for en (eller flere) gode målsætninger, så du altid har retning i dit vægttab samt noget konkret, at gå efter. Hertil kan det være en særlig god ide at få løbende opfølgning, støtte og feedback på dit vægttab og din træning, så du i højere grad bliver ”forpligtet” til at komme i mål

Ikke mindst så vil løbende feedback og opfølgning give dig den fornødne støtte og opmuntring under dit vægttab – samt et solidt spark i røven, når der er behov for det.

Du kan med fordel finde løbende opfølgning ved en ven, træningskammerat eller måske gå hele vejen og finde en personlig træner med speciale i vægttab, som ligeledes kan hjælpe dig med at planlægge din kost og træning optimalt.

Med Fit Project kan du gratis og uforpligtende få tilbud fra personlige trænere nær dig, så du nemt kan finde den rette til at hjælpe dig i mål.

Vægttab for kvinder – opsummering

Nu har du fået et par helt gængse råd til hvordan, du som kvinde får godt gang i dit vægttab.

Husk at både kosten og træningen spiller en stor rolle – og at et effektivt vægttab kommer af at anvende metoder og strategier, som virker for dig.

… og ikke mindst at der ikke er nogen forskel på mænd og kvinder, når det kommer til at tabe sig.

Find de værktøjer, som du finder motiverende og spændende, og så vil du hurtigt komme i rigtig retning med dit vægttab – uanset hvor mange kilo du skal af med!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.