Bliv bryllupsklar med effektiv og intensiv træning

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someoneShare on Reddit

Hvis der er et tidspunkt i dit liv, hvor du virkelig skal være lækker fra ende til anden, så er det til dit (eller måske venindens) bryllup.

Det er en af de begivenheder i enhver kvindes liv, hvor formen bare skal spille. Her skal du ligne dit bedste, og din kjole skal sidde helt perfekt. Ikke mindst så skal du udstråle overskud, energi og se helt igennem lækkert ud.

Står du og søger den nødvendige hjælp og de helt rette råd til at blive bryllupsklar, så er du heldigvis havnet det helt rigtige sted.

I denne artikel får du nemlig de redskaber og værktøjer, som du mangler, i forhold til at blive helt klar til dit bryllup. Her gennemgås kost, træning og ikke mindst hvilke træningsrutiner, du med fordel kan kaste dig over, så du ender med at ligne en stjerne!

Start i god tid hvis du vil være helt klar

Det er aldrig et godt udgangspunkt at starte nogle få uger før, du skal være på toppen – og det er uanset målsætning.

Ved du allerede nu, at du står og skal være bryllupsklar til en given dato, så er det derfor bare med at komme i gang. Der er ingen undskyldning, og hvis du venter til sidste øjeblik, så når du ikke i mål.

Det tager tid at komme i form, og det kan du lige så godt erkende allerede nu.

Har du ikke forfærdelig lang tid tilbage, og står du og skal være klar inden længe, så skal du naturligvis ikke give op. Du kan snildt nå langt på kort tid, hvis du yder en god indsats – men du er altid bedre stillet, hvis du har god tid til at få alt til at spille.

Hvad er dine behov – og hvad skal du opnå?

Før du kaster dig ud i intensiv træning, så bør du starte med at ligge dig en holdbar, realistisk og givende plan.

Hård og dedikeret træning er altid et skridt i den rigtige retning, men hvis du bare træner med hovedet under armen – og uden nogen decideret planlægning – så opnår du aldrig fuld udbytte.

Det fører til middelmådige resultater, og i værste fald når du slet ikke at blive klar til bryllup.

..Gisp..

Det skal ikke ske – hvorfor du naturligvis skal i gang på rette vis!

Allerførst bør du derfor klarlægge, hvad du har behov for. Eller rettere: hvad skal du helt konkret opnå?

Når det kommer til at blive bryllupsklar, så er målsætningen for de fleste oftest at smide et par kg, stramme lidt op og generelt opnå en lækker og markeret krop.

Du kan med stor sandsynlighed spejle dig i nogle af disse ting – og heldigvis får du her i artiklen præsenteret værktøjerne, til at opnå netop disse målsætninger.

Få kickstartet din træning og sunde kost

Når fokus er at smide et par kg – eller måske flere kg – og ikke mindst få bygget lidt muskelmasse på kroppen (så det hele sidder lidt bedre), så kommer vi naturligvis ikke uden om disse to ting; din træning og kost.

Begge dele er vigtige for at du kan nå dine mål, og du bør som udgangspunkt strukturere begge dele en anelse for at få en god effekt (og bare rolig – du behøver ikke være fanatisk omkring det).

Men det er naturligvis for nemt at sige, at du blot skal træne og spise sundt. Det siger i virkeligheden ikke særligt meget om, hvad du helt konkret skal gøre. Derfor får du her en mere dybdegående beskrivelse af hvordan, du rent faktisk bør træne og spise;

Styrketræning giver dig en fast krop til dit bryllup

Den første vigtige ting – og måske den absolut vigtigste for de fleste – er styrketræning.

Styrketræning er et sikkert valg i jagten på den tonede og faste krop, hvilket selvsagt hører din bryllupskjole til. Du kan nå langt med konditionstræning, men en god portion styrketræning vil være fordelagtigt og virkelig hjælpe dig til at opnå den figur, du ønsker. I virkeligheden er styrketræning altid et godt valg, hvad end dit mål er at opnå bikiniformen til sommer, slanke og faste lår eller blot opnå øget styrke og overskud i din hverdag.

Modsat hvad mange tror, så skal kvinder som udgangspunkt styrketræne på fuldstændig samme måde som mænd. Det vil med andre ord sige, at hvis du er seriøs med din træning, og ønsker de bedst mulige resultater, så skal du i gang med tung styrketræning.

Så simpelt kan det siges.

Og vær ikke bange for at du ender ud med en maskulin krop til dit bryllup, det er intet andet end en hårdnakket myte. Styrketræning giver ikke kvinder store og ”mandeagtige” muskler – men derimod pæne og faste former. Ligeledes er styrketræning den bedste måde til at opnå en fast krop efter dit vægttab.

Skal styrketræning være effektivt, og vil du have mest muligt ud af din tid, så er her nogle gode guidelines og råd, som du kan benytte dig af:

Front squat i videoen ovenfor er et godt eksempel på en basisøvelse, som involverer flere led og muskelgrupper.

Ovenstående råd er naturligvis meget generelle guidelines, men de kan fint fungere som en rettesnor for din træning, så du kommer på rette spor og når dine drømme.

Hvis du ønsker hands-on vejledning til din styrketræning, så kan du med Fit Project få gratis tilbud fra personlige trænere, så du har mulighed for at komme optimalt fra start.

Eksempel på et træningsprogram for dig, der ønsker at blive klar til dit bryllup (programmet er angivet som sæt x gentagelser):

Dag 1 (sæt x gentagelser)
Squat 5 x 5
Rumænsk dødløft 3 x 10
Military press 5 x 5
Rows m. håndvægte 3 x 10
Triceps pushdown 3 x 12
Situps 3 x 12
Dag 2 (sæt x gentagelser)
Front squat 5 x 5
Goodmornings 3 x 10
Bænkpres 5 x 5
Pulldown 3 x 10
Barbell curl 3 x 12
Planke 3 x 1 minut

Ovenstående er et såkaldt fullbody træningsprogram, hvor du træner alle kroppens muskler hvert træningpas. Programmet kan passende udføres over en uge (to træninger ugentligt) – eller du kan ”oppe” mængden til fire ugentlige træner, hvor du kører programmet igennem to gange.

Det handler i sidste ende om dit niveau, samt hvordan din træning samlet set er struktureret. Som nævnt tidligere, skal du altså have progression i din træning, hvilket vil sige, at du skal øge træningsbelastningen eller mængden gradvist over tid. Således undgår du at stagnere, og vil derfor altid have fremgang i din træning.

Læs også: Lær hvordan du laver dit eget træningsprogram

Effektiv konditionstræning er godt til fedtforbrænding

Foruden styrketræning så kan konditionstræning – eller cardio-træning – naturligvis være et godt valg i forhold til at forbrænde en masse kalorier.

Sagens er nemlig den, at de fleste har behov for at smide et par kg, hvis bryllupskjolen skal sidde helt perfekt – og det kan du sikkert selv nikke genkendende til.

Her er effektiv konditionstræning et godt valg, da det forbrænder energi og ikke mindst sætter fart på din forbrænding.

Konditionstræning kan du udføre på flere forskellige måder herunder løb, cykling, svømning – eller måske endda intervaltræning i form af eksempelvis hård HIIT træning.

Intervaltræning kan være et rigtig godt valg, hvis du ønsker at spare tid og opnå stor effekt på kort tid. Og eftersom du står midt i bryllupsforberedelserne sideløbende, så har du sandsynligvis nok at se til – hvorfor hurtig intervaltræning kan være det oplagte valg.

Et klassisk eksempel på effektiv intervaltræning kunne være cirkeltræning, hvor du laver et par øvelser i streg efterfulgt af en kort pause, hvorefter du udfører samme sekvens igen;

Herefter holder du 1-2 minutters pause, hvorefter du udfører samme sekvens igen. Sekvensen udføres i alt 3-5 gange alt efter niveau og tid – og så er du sikret en hurtig og effektiv træning, som sætter skub i din forbrænding, og som ikke mindst forbrænder en hulens masse kalorier!

Alternativt hertil kan du løbe en tur, cykle eller noget helt tredje – det er i sidste ende fuldstændig op til dig.

Der er intet rigtigt og forkert, og det vigtigste er, at din træning er motiverende og spændende, så du rent faktisk gider udføre det.

…og så gælder det gammelkendte ordsprog at: ”lidt er bedre end ingenting” naturligvis også. Står du i tidspres – og går dine tanker og tid på dit kommende bryllup – så prøv om du kan presse en smule træning ind og lad vær med at have dårlig samvittighed over, at du ikke når alt.

Endeligt så er konditionstræning, og særligt styrketræning begge ting noget, som virkelig er relevant for dig som vil i form efter din graviditet. Rigtig mange, som står og skal være bryllupsklare, har tidligere været igennem en (eller flere) fødsler, hvorfor de er kommet ud af den gode rytme, kommet i dårlig form og har generelt et behov for at få deres gamle krop tilbage og stramme lidt op – hvilket effektiv og kontinuerlig træning hjælper dig med!

Er du gået helt i stå med din træning – og vil du have de bedste rammer for at blive klar til dit bryllup – så kan du med fordel finde en personlig træner, som kan hjælpe dig med at blive bryllupsklar.

En personlig træner giver dig hele pakken samt et kærligt skub bagi, så du virkelig kommer ud over rampen og får skabt hurtige og synlige resultater.

Husk din kost – den er afgørende, hvis kjolen skal sidde perfekt

Mange glemmer fuldstændig kosten og tænker udelukkende på deres træning. Det er enormt ærgerligt, for det betyder, at træningen ikke giver dig de ønskede resultater. I værste fald giver træningen dig tæt på ingenting – og så ender du blot med at være skuffet.

Kosten er helt og aldeles afgørende og uden en fornuftig kost, vil din træning aldrig give det ønskede afkast.

Kosten er især vigtig i forhold til vægttab – hvorfor du skal spidse ører nu, hvis du står og skal smide de overflødige kg i en fart.

Når vi taler om kosten, så handler det ikke om, at du skal spise noget bestemt de næste par uger, sulte dig selv eller noget helt tredje. Det er ikke holdbart, og det vil udelukkende føre til en Yo-yo effekt, hvor du efterfølgende tager hele skidtet på igen.

I stedet handler det om at skabe en balanceret kost, som passer til din hverdag og som – vigtigst af alt – ikke er dødssyg at følge.

Du behøver heller ikke være panisk omkring dine kalorier og veje alt din mad. I stedet kan du benytte de helt gængse råd såsom:

  • Skifte pasta, brød og andet ud med grøntsager
  • Drikke vand i stedet for sodavand, saftevand og lignende
  • Spise protein til hvert måltid (sigt efter 1,5 g pr kg kropsvægt, hvis du er fysisk aktiv)
  • Undgå at kaste dig over kager, slik og andet sødt i tide og utide (det siger måske i virkeligheden sig selv)

Som udgangspunkt er der ingen magiske tricks. Så længe du samlet indtager færre kalorier, end du forbrænder, så vil du sænke din fedtprocent og dermed opnå fastere former (særligt hvis du sideløbende passer din træning). Hvorvidt du så vælger at skære ned på dit indtag af kalorier eller øge mængden af træning – ja det er helt og aldeles op til dig!

Hvis du vil undlade at tælle kalorier (hvilket er den eneste præcise måde at gøre det på), så kan du passende veje dig ugentligt og løbende holde øje med din udvikling. Hvis ikke din vægt flytter sig, så skal du enten bevæge dig noget mere eller spise lidt mindre.

Hold det simpelt og så vil du hurtigt opnå gode resultater!

Almindeligvis er det et skidt råd at gå efter at opnå ditten og datten på få uger, da det er den direkte vej til forhastede resultater, som sjældent er langtidsholdbare.

Men lige når det kommer til at blive klar til dit bryllup og stå helt skarpt i din brudekjole, så er det måske tilforladeligt at bede om, at det hele går lidt hurtigt.

Hvis du står og skal være helt på toppen om nogle få ugers tid, så kan du derfor sagtens – hvis tiden tillader det – skrue et ekstra hak op for træningen eller måske skrue lidt ekstra ned for kalorieindtaget.

Senere hen bør du dog altid fokusere på at skabe et balanceret forhold til både din træning og kost, så du opnår resultater og samtidig har en hverdag og rutine, som passer godt ind i din hverdag. Det er i sidste ende den eneste måde at sikre varige og holdbare ændringer.

Der er ingen genveje til at blive bryllupsklar – så det er bare at komme i gang

Jeg håber ikke, at du læste artiklen med håbet om, at du ville få præsenteret en eller flere hurtige og urealistisk genveje til at opnå den opstrammede og slanke figur.

Det findes nemlig ikke.

Du opnår ikke den perfekte figur til dit bryllups på nogle få uger, uanset hvor belejligt, det kunne være.

Det tager tid at komme i form, og det kræver ligeledes en fornuftig strategi – og ikke mindst en god del ihærdighed – hvis du skal nå dit mål.

Her i artiklen har du fået en introduktion til forskellige effektive træningsmetoder, som du med fordel kan bruge i din jagt på at blive bryllupsklar. Ligeledes har du fået inputs og tanker til kosten – så du kan få det hele til at spille.

Nu er det bare med anvende det hele i praksis og komme i gang, så du kan ligne en stjerne til dit bryllup!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *