Kom effektivt i gang med at træne med disse 6 råd

Har du svært ved at komme i gang med at træne, og har du besvær med at finde motivation? Måske har du allerede været i gang, men falder hurtigt af på den – hvorefter du ender tilbage ved dit udgangspunkt.

Hvis ovenstående passer på din situation, så vil denne artikel gøre dit liv meget nemmere!

Denne artikel vil nemlig hjælpe dig, som ønsker at komme effektivt i gang med at træne, men helt simpelt mangler en strategi for at få det til at ske. Og det er uanset om du vil i gang med at løbe, styrketræne, tabe dig eller noget helt fjerde.

Det er ikke altid lige nemt at komme i gang med at træne, og for nogen virker det enormt fjernt at slæbe sig ned i fitness centeret eller tage løbeskoene på og løbe en tur. Men sådan vil du ikke længere have det efter at have læst denne artikel.

Læs med her og få de råd du mangler i forhold til at gøre træning og motion til en integreret del af din hverdag!

Hvordan kommer jeg i gang med at træne?

Spørgsmålet ”hvordan kommer jeg i gang med at træne?” er et som høres meget ofte, når det kommer til fysisk aktivitet. Dernæst er spørgsmålet for mange, hvordan de bliver ved med at træne, og hvordan de bevarer deres lyst og motivation til at være aktive og leve sundt.

”Hvorfor gøre så meget ud af det – er det ikke bare at komme i gang?” – kan man være tilbøjelig til at spørge, men svaret er et klart nej.

For nogle kommer det naturligt at være aktiv, men sådan er det langt fra for alle. Er du en af dem, som aktivt dyrker motion og hvor træning er en fast del af dit liv, så er denne artikel måske heller ikke den mest relevante for dig.

Men er du ikke en af dem – og har du i stedet svært ved helt at finde motivationen til at komme i gang, og har du forgæves forsøgt at få det til at ske før – ja så er denne artikel som skrevet til dig.

Hvis du virkelig ønsker at komme i gang med en sundere og mere aktiv livsstil, at opnå en flottere og stærkere krop eller måske bare at dyrke motion regelmæssigt, så er det vigtigt med en effektiv strategi og tilgang, så dine chancer for at det lykkes er så gode som overhovedet muligt.

Og her er en simpel tilgang ala ”det er bare om at komme i gang” ikke optimal – og det har du måske allerede erfaret.

Derfor får du her i stedet 6 effektive råd, som du med fordel kan følge for at gøre træning til en fast del af dit liv. Og hvem ved; måske ender det med at, at du en dag ser på træning og motion som en naturlig og spændende del af din hverdag – og ikke som et nødvendigt onde.

Se de 6 råd her:

1.  Start stille ud og tag små skridt ad gangen

Du når ikke det hele på en dag, og det ville være utopi at tro. Jo før du accepterer det, jo bedre.

Hvis du starter fra scratch og planlægger at træne en hel masse hver uge og laver store ændringer i din kost samtidig – så planlægger du udelukkende din egen nedtur.

”Jamen jeg vil jo så gerne” – siger du måske.

Og du skal også nok få lov; men gør det i et tempo som er holdbart for dig. Små ændringer – en af gangen – er nemlig den sikre vej til succesfulde vaneændringer.

Fordelene ved at lave små ændringer af gangen er mange:

  • Sandsynligheden for at det lykkes er langt større.
  • Du minimerer risikoen for at fejle.
  • Hver gang du opnår en vaneændring giver det dig troen på dig selv.
  • Du får flere succesoplevelser
  • Det er nemmere at overskue.

I modsætning hertil vil store ændringer være vanskelige at overskue og udelukkende øge din risiko for at fejle og dermed gøre dig mere tilbøjelig til at give op.

Start derfor småt, og implementer dine ændringer skridt for skridt – så er du bedst stillet i forhold til at nå dit mål om at komme i gang med at træne!

2. Lav en målbar og konkret plan til din træningsopstart

Første skridt er at tage det stille og roligt, og gøre det skridt for skidt. Så lang så godt.

Næste skridt er at lave en holdbar og målbar plan – og så holde dig til den.

Uden en plan som du kan måle fremgang på, så er det vanskeligt for dig at opnå dine ønsker. Det er helt urealistisk og svært at holde sig motiveret på en diffus plan eller målsætning.

En god plan og målsætning, er en målsætning som er realistisk, overskuelig – og vigtigt af alt – målbar. Det vil sige at, at din målsætning skal være konkret, så du ved, hvor langt du er fra dit mål samt hvor langt du er kommet.

Hernæst skal du opsætte delmål på vej mod dit endelige mål, og planlægge konkrete strategier for hvordan du opnår det.

Eksempler på konkrete planer kunne eksempelvis være at løbe 10 km om ugen, frem for at løbe mere (da det ikke er målbart). Hvis du gerne vil effektivt i gang med at træne i et motionscenter, så kunne en konkret målsætning eksempelvis være at træne i motionscenter to gange om ugen af 30 minutters varighed – og ikke ”at du gerne vil i gang med at træne”.

En målsætning som ikke er målbar kan i virkeligheden ikke opfyldes. Og det er selvsagt problematisk – for hvad nytter det at have et mål, hvis ikke det kan opnås?

Ligeledes er det umuligt at måle din fremgang på en målsætning som ikke er konkret, og det duer naturligvis ikke.

En god målsætning er realistisk, målbar og holdbar, og er essentiel for at du kan opnå det, du ønsker. Du kan blive meget klogere på brugen af effektive målsætninger og planlægning i vores blogindlæg omkring effektive målsætninger – og det vil være en kæmpe hjælp for dig, som gerne vil i gang med at træne!

3. Brug andre som hjælp

Du er bedre stillet hvis du har opbakning fra andre, og det gælder i virkeligheden for alle dele af dit liv – og i særdeleshed også, hvis du vil godt i gang med at træne.

Fortæl gerne din kæreste, familie og venner om dine mål, og brug deres opbakning som et drive i forhold til at realisere din plan.

Hertil har det den fordel, at du har nemmere ved at føle dig forpligtet, hvis andre ved, at du har som mål at komme godt i gang med at motionere.

I forlængelse heraf kan du også tage det skridtet videre og finde en træningskammerat, som måske endda deler din målsætning eller som allerede er godt i gang med at træne.

I princippet er det ligegyldigt hvem det er – men en træningskammerat er en stensikker vej til en øget motivation, og derfor er det uden tvivl værd at overveje, hvis du har svært ved at komme i gang.

Søg også meget gerne inspiration i andre. Om det så er på nettet, i træningscenteret eller blandt bekendte er ligegyldigt – bare det virker for dig. Vi bliver alle inspireret af at se på, hvordan andre gør; og det er en kæmpe fordel at bruge den inspiration som motivation i ens egen situation.

Hvis du ønsker den ultimative hjælp og har sat dig for, at nu skal det være, så kan personlig træning også være et oplagt valg for dig.

En erfaren personlig træner har hjulpet mange andre i din situation – og kan også hjælpe dig. Det er den perfekte vej til professionel hjælp til din træning, også hvis du blot ønsker at komme godt i gang – og forblive i gang.

Med en personlig træner får du den optimale vejledning, motivation, opfølgning og inspiration, og det er en sikker måde at komme godt i gang med et sundere og mere aktivt liv.

Hos Fit Project kan vi hurtigt og nemt hjælpe dig med at komme godt i gang med en personlig træner.

4. Bliv ved og giv ikke op

Du kommer til at fejle, eller hvert fald falde lidt af på den undervejs. Det er uundgåeligt.

Vi rammer alle dårlige perioder, og det vil du unægtelig også gøre. Men det er ikke din fejl – bare du ikke kaster håndklædet i ringen og falder tilbage til dit udgangspunkt.

Når du rammer hårde perioder, så er det vigtigt, at du ikke giver op. Hold fast i din målsætning, og husk hvorfor du gør det.

Succesfulde ændringer kommer aldrig uden forhindringer undervejs – og her er det vigtigt, at du holder fast og er konsekvent.

Vær endvidere opmærksom på, når du er ved at fravige fra din plan, eller hvis får en tendens til at lave uhensigtsmæssige handlinger. Vores krop er indbygget således, at den altid søger at opnå ligevægt – også kaldet homøostase – hvilket både gælder fysisk men også psykisk.

Rent formelt vil det sige, at du automatisk vil søge hen til den tilstand og de vaner hvor du er mest tryg og komfortabel, og som er mest ”normale” for dig; hvilket også forklarer hvorfor vaneændringer skal udføres i små bidder som tidligere nævnt.

Læs også: Sådan kommer du i gang med at træne efter en pause

5. Accepter at det kan være en kamp at komme i gang med at træne

Du ved sandsynligvis godt, at det ikke er legene let at komme i gang med at træne; for du har sandsynligvis forsøgt før uden succes.

Alligevel er der mange som sætter sig for, at de vil i gang med at træne – og straks går de i gang uden at tænke over, at de måske skal kæmpe for det. Og det er en fejl. For det bliver hårdt at gøre det til en fast del af din hverdag, og det skal du være indforstået med.

Hvis du er parat til, at det kan blive en sej kæmp at komme ordentligt i gang med at træne, så er du også bedre stillet i forhold til at opnå det.

Start altid med en realistisk og ærlig tilgang, hvis du ønsker at lave ændringer – så er du forberedt og dermed mere sikker på, at det lykkes for dig.

6. Ros dig selv for din fremgang – og nyd at træne

Sidst men ikke mindst, så er det enormt vigtigt, at du roser dig selv for din fremgang og ikke mindst nyder, at du er kommet i gang med at træne.

Det hele behøver ikke være surt – for det handler i bund og grund om noget meget positivt; nemlig at du kommer godt i gang med at træne. Og det skal du naturligvis glæde dig over.

Positive tanker og glæde over noget der lykkes er med til at øge din fremtidige motivation og gåpåmod, uanset hvor små ændringer du har lavet.

Det er samtidig en afgørende faktor med positiv feedback og opmuntring fra andre end dig selv. Anerkendelse fra andre er nemlig enormt vigtig for alle, og derfor er det også helt legalt, at du søger ros og opmuntring i dit netværk – det vil udelukkende være en stor hjælp for dig.

Jubii det lykkedes – hvad så nu?

Er det lykkedes for dig at komme godt i gang med at træne, så handler det om at bevare de gode vaner og sætte dig nye mål. Og her er det vigtigt, at du holder fast, indtil træning bliver en naturlig del af din hverdag.

Når først træning og motion er blevet til en integreret del af din hverdag, så vil det i modsætning til din opstart ikke længere føles som en sur opgave. Nærmere det modsatte.

Efter din træning er blevet til en del af din hverdag, så vil du højst sandsynligt føle, at du ikke længere kan undvære det – og så vil du sikkert kun være træt af, at du ikke kom i gang noget før!

Men indtil du når det punkt, hvor træning bliver en vigtig og pludselig uundværlig del af dit liv, så vær opmærksom på at ikke at falde tilbage i dine gamler vaner.

Og når du så er godt i gang – så handler det bare om at udfordre dig selv og sætte nye mål!

Fortsæt med at udfordre dig selv – også når du er i gang med at træne

Gå aldrig i stå med dine ambitioner eller mål. Nu er du kommet i gang med at træne – men det er forhåbentlig kun starten.

Det er vigtigt, at du konstant udfordrer dig selv og sætter nye mål. Stilstand er ikke godt for nogen, og det skal du altid undgå. Har du derfor opnået dit første mål om at komme i gang med at træne, så kan du med fordel lave nye målsætninger for din træning – eksempelvis at opnå større muskler, komme i bedre form, tabe et par ekstra kg eller noget helt andet.

Med nye målsætninger har du altid noget at sigte efter, og det er vigtigt for kontinulerligt at få succesoplevelser!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *